Skip to main content

Incasso communicatie heeft helaas niet altijd het gewenste effect om samen tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Dit kan leiden tot een groter probleem, namelijk het ontwikkelen van problematische schulden. Goede incasso communicatie is daarom van groot belang.

Het probleem wordt versterkt door stijgende inflatie- en energietarieven, waardoor steeds meer klanten met betalingsachterstanden te maken krijgen. Veel niet-betalende klanten hebben echter geen idee hoe ze hiermee om moeten gaan.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de mensen met betalingsachterstanden laagtaalvaardig is. Daarnaast speelt de betaalcapaciteit van de debiteur een grote rol bij de reactie op je communicatie.

Wat is nodig voor positieve en motiverende incasso communicatie?

Incasso communicatie is een belangrijk onderdeel van debiteurenbeheer en kan helpen om betalingsachterstanden te voorkomen en te verminderen. Het is belangrijk dat incasso communicatie op een klantgerichte manier wordt uitgevoerd om de relatie tussen het bedrijf en de klant te behouden en de kans op succesvolle betalingsregelingen te vergroten. Hoe behoud je een positieve relatie met niet-betalende klanten? Wij geven je graag 5 tips voor duidelijke incasso communicatie.

#1 Kom snel in contact

Om het probleem aan te pakken, is het belangrijk om snel contact op te nemen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor het betalingsprobleem. Klantgerichte incasso communicatie kan hierbij het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden.

#2 Gebruik begrijpelijke taal

Om begrijpelijk genoeg te zijn voor laagtaalvaardigen, is het van belang om jargon en juridische terminologie te vermijden en in duidelijke taal te schrijven. Houd er rekening mee dat lezers vaak weinig voorkennis hebben over incasso en hun verplichtingen. Onderzoek de belevingswereld van mensen met een betalingsachterstand en speel hierop in met een klantgerichte incassobenadering.

# 3 Laat teksten controleren door een panel

Laat brieven controleren op duidelijkheid en begrijpelijkheid door een klantenpanel om de kwaliteit van de communicatie te verbeteren en te weten hoe verschillende klantgroepen deze ervaren.

#4 Bied hulp aan

Het is belangrijk om te benadrukken dat klanten met een betalingsachterstand deskundig en goed geïnformeerd geholpen worden om samen een oplossing te vinden. Maak duidelijk dat er altijd passende oplossingen zijn om de betalingsachterstand op te lossen, zelfs als de debiteurklant op dit moment niet kan betalen.

# 5 Benader vanuit vertrouwen

Wanneer een klant niet betaalt, kan dat om verschillende redenen zijn. Vaak heeft dat niet met onwil te maken, eerder met onmacht. Benader de klant altijd vriendelijk en met vertrouwen, met het idee dat de klant zelf ook graag de achterstand wil oplossen.

Benieuwd hoe je als Creditmanagement professional bij DBI de incassoscores van onze opdrachtgevers kunt helpen verbeteren? We vertellen je graag meer!

Bron: www.creditexpo.nl/wat-is-nodig-voor-positieve-en-motiverende-incasso-communicatie